söndag 15 mars 2009

Sköna söndag

Jag brukar säga att jag tycker att det är tråkigt när Tommy är borta och det är det, men samtidigt måste jag kanske erkänna att det kan vara riktigt skönt också att spendera tid alldeles själv.

Efter att ha kommit i säng riktigt tidigt igår, jag tror den var halv elva, så vaknade jag pigg och utvilad redan strax efter sju i morse. Min normala morgonritual på söndagar är frukost på säng, en capuccino och korsordslösning, det tar med andra ord ca en och en halv timme att kliva upp ur sängen.

Dagens nästa punkt var 60 minuters promenad runt Luleå stadskärna, alltså runt udden och varvet. Det blev inte en promenad i solskenet som jag hoppats men det var riktigt varmt och skönt ute +3 och vårkänslorna finns där. Det var fullt med folk ute på isen trots att klockan bara var 10. I slutet av promenaden tog jag en liten avstickar och la mig i solarie, jag vill ju ha lite färg när vi åker till USA. Väl hemma var jag ner i tvättstugan, satte en bröddeg och under tiden den jäste så blev det Pilatesträning.

Tommy brukar trakassera mig för att mina bröd blir så låga, (oftast är det väldigt kraftiga bröd jag bakar och ibland får det inte jäsa den tid det borde) men idag kan han inte klaga. Det blev ett högt och fint solrosbröd. Det är ett väldigt enkelt bröd och påminner lite om franskt lantbröd men med solroskärnor i.

Efter den här energiska starten så har jag bara fortsatt, på spisen står det en fransk köttgryta puttrande, så det doftar härligt av rödvin, vitlök och kött.

En sådan här söndag gör att jag trivs med livet, visst är det jobb att baka och laga mat, men jag tycker det är roligt och det blir så himla gott. Sedan har jag ingen tidspress på mig när jag håller på så det är en skön avkoppling att joxa i köket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar