måndag 20 april 2009

Min mans dag

Jag började dagen med att kliva upp lite tidigare än vanligt för att bjuda Tommy på frukost För att fira hans födelsedag så blev det också en Tiramisu till kaffet.

Efter att han cyklat iväg till arbetet så förberedde jag rotsakerna, förgräddade pajskalet och städade undan i köket. Jag hann även med en vända till blombutiken och köpte tre vackra rosor.

Tommy kom förbi mig i butiken när han slutat för att jag skulle få gå hem och förbereda middagen. Det var helt perfekt, jag hann försteka fläskfiléerna innan han kom hem så jag behövde inte hitta på någon dum förklaring till varför jag stekte två fläskfiléer istället för en. Jag hade inte berättat för Tommy att hans dotter och man skulle komma på middag. Tommy blev klart förvånad när de dök upp, riktigt roligt.

Menyn bbestod av rostade rotfrukter med lite honungsglasyr och fetaost på, helstekt fläskfilé och en mycket söt balsamicosås. Vinet jag använde i såsen var smaksatt med kanel eftersom jag hade först använt det för att marinera äpplen i.

Efterrätten bestod av en paj med rödvinsmarinerade äpplen, den var riktigt god, inte sötsliskig utan riktigt fräsch. Det kommer att bli mer av den. Nu åt vi den varm men den kommer att vara lika god kall.

1 kommentar: