onsdag 25 februari 2009

Städning och boklyssnande

Ikväll har det varit städkväll efter middagen. Daniel, min äldsta son kommer till helgen med sin familj och det känns skönt att få städa bort redan nu. Imorgon har jag en vanlig nybörjarkurs på kvällen och på fredag vill jag inte städa.

När jag städar i själva köket så lyssnar jag på bok i bärbara hörlurar, det fungerade inte lika bra med dammsugningen eftersom då gick jag runt så mycket så det blev störningar i lurarna. Men i köket var det perfekt.

Boken jag lyssnar på nu är "En blomma i afrikas öken" av Waris Dirie. Det handlar om en Somalisk kvinna som lyckades ta sig från Afrika och bli en känd modell. Men det viktiga i boken är att hon också har gett könsstympningen ett ansikte. Den är lärorik, intressant och skrämmande. Jag rekommenderar den varmt.

Jag lyssnar på bok från biblioteket, ett utmärkt sätt att lyssna på böcker utan allt för höga kostnader. Enda problemet som jag upplever det är att det är strömmande överföring vilket innebär att du måste ha tillgång till internet för att lyssna. Går inte med MP3 med andra ord. Synd.

Jag har faktiskt beslutat mig för (trots att jag nyttjat det tidigare) att vara mot fildelningen som bla The Pirate Bay gör möjligt. Det beror dels på några uttalande jag hörde av representanter för The Pirate Bay i samband med rättegången. Deras inställning var att de RIKA bolagen kan gärna dela med sig, varför ska dom äga och ta betalt. Det resonemanget är lite kommunistiskt, alla ska ha av allt, inget privat ägande.

Det blir väl kul när dom kommer till dig och säger att jag vill ha din bil, kan du dela med dig lite, jag ska bara köra till stan fram och tillbaka. Det resonemanget medför ett laglöst samhälle utan ansvar och det förespråkar jag inte.

Däremot tror jag branchen (musik, film och böcker) måste se över tekniken och kunna erbjuda prisvärda alternativ för konsumenten så att de tycker att det är värt att betala.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar