torsdag 12 februari 2009

Nostalgi

Jag började filosofera över tidernas förändring i duschen. Riktigt varför vet jag inte, men internet har förändrat vårt liv radikalt. Hela min verksamhet bygger på tillgång av internet, jag lägger mina beställningar där, jag hittar information, mina kunder lägger beställningar där och jag kan dela med mig av mina erfarenheter, tankar och alster på bloggen.

Jag är så pass gammal att jag lärde mig skriva på maskin när de fortfarande var utan el, då man nästan bröt lillfingret för att skriva ett "a". Mitt första praktikjobb var på Järnverkets fakturaavdelning, där skrevs varje faktura manuellt i tre exemplar med kopieringspapper emellan. Det var bara att hålla tungan rätt i mun.

Snacka om att jag älskar datorer, du kan redigera det du skrivit hur många gånger som helst, du trycker ut hundratals fakturor på en kort tid genom att trycka på "kör". Bokföringsarbetet är en lek med ett integrerat system jämfört med att ha i en manuell bok.

Sedan till det deprimerande, jag har slutat läsa böcker!!! Till saken hör att jag alltid har varit en riktig boknörd, innan vi sålde huset hade vi åtskilliga hyllmeter med böcker, vi har fortfarande en hel del kvar, men det är väldigt utsorterat. Uppslagsverken har försvunnit och ersatts av internet. De böcker vi sparat är en del svenska författare, faktaböcker och kokböcker.

Istället för att läsa så lyssnar jag på böcker, så jag förbrukar nog mer litteratur idag än vad jag gjort tidigare. Fördelen med att lyssna på böcker är att du kan göra annat under tiden, städa köket, sy eller något annat. Nackdelen är att jag blir låst till datorn eftersom jag lånar böcker från biblioteket och det är strömmande överföring. Men min kära man köpte mig ett par trådlösa hörlurar så jag får lite mer utrymme att röra mig på. Det var inte för att vara snäll mot mig utan för att han skulle slippa höra mina böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar