torsdag 19 februari 2009

Matbröd med frön

Nu börjar dagen äntligen ta slut, det har varit en lugn men lång dag. När jag kom hem från jobbet så hade Tommy lagat mat (Färsk pasta med sås gjord på lammkorv, paprika, purkolök, creme bonjour med smak av tomat och medelhavsörter). Snabbt och hyfsat okej. Efter maten förberedde Tommy sig inför årsmötet på lördag och jag städade köket och satte en deg.

Att baka matbröd tycker jag är jätteroligt och de blir mycket mer smakrika än köpesbröd. Men just nu känns det som om jag inte lyckas få en bra jäsning. På något sätt lyckas jag alltid att platta ihop dom det sista jag gör innan de åker in i ugnen.

Idag blev det ett bröd med mycket frön, linfrö, sesamfrön, pumpafrön och solrosfrön. Jag skållade det med rågflingor och lät det svalna ner till rätt temperatur innan jag blandade i resten. Övriga ingredienser är surdeg, jäst, lite sirap, salt, vatten, grahamsmjöl och vetemjöl. Jag tror inte jag hade något fett idag. Det blir alltid lite olika och jag vet egentligen aldrig hur mycket jag tar. Jag brukar börja med en målsättning om att jag ska följa ett recept men sedan när jag inser att jag vill ha det i också, så försvinner alla mina goda förutsatser. Suck och stön med andra ord.

Brödet jäste jättefint i degbunken, efter att jag lagt det i formarna, men när jag skulle göra ett snitt i brödet så sjönk det ihop till hälften. Men jag gräddade och brödet blev faktiskt jättegott och skär man det på snedden så syns det inte hur ynkligt det är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar