söndag 14 juni 2009

Superhärlig söndag

Jag kanske är lite knäpp, men den här regniga söndagen tycker jag har varit riktigt skön. Vi låg länge och drog oss i sängen, åt frukost och löste korsorden. Sedan satte jag på en ny bok jag lånat via biblioteket på internet och satte igång med att vara jättenyttig.

Först tog vi en städning av lägenheten, Tommy tog dammsugaren och vaskade och jag städade köket. Sedan fortsatte jag med att baka matbröd, gjorde en härlig köttgryta på lammkött, tvättade, sydde färdigt en väska till min lilla minidator och fixade till mina mysbyxor.

Brödet jag bakade blev lite av ett hopkok av vad jag hade hemma, med bla lite surdeg som jag plockade fram ur frysen i torsdags. Sedan skållade jag linfrö, kruskakli, vetekross, grahamsmjöl, solroskärnor, anis och fänkål. Jag var lite snål på kryddorna men det blev ett saftigt bröd som passar utmärkt till soppor och till kvällsteet. Eftersom jag alltid experimenterar med bröden så blir aldrig det ena brödet likt det andra. Men grundkonceptet jag har funkar för det mesta. Jag har börjat experimenterat lite med kalljästa bröd men inte riktigt lyckats få till det. Då behöver man nästan en hel helg på sig för att få det att stämma.

Det har varit en dag där jag bara strosade på, fick mycket gjort men ingen stress. Det känns som om jag har en bra start inför veckan som kommer. Vad jag inte gjort idag som jag brukar göra på söndagar är att jag inte gjort veckomenyn. Vi har så att vi kan fixa maten på måndag men sedan är det bara att handla. Då gäller det att tänka till så att vi inte behöver handla på torsdagkväll eftersom det är midsommarhelg och jag har ingen lust med att stå i kö

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar