söndag 27 december 2009

Julefrid

Vi har haft en otroligt härlig, lugn och skön julhelg. Vi har inte arbetat mycket utan pysslat på med lite av varje. Jag börjar känna mig utvilad och full av energi.

Våra gamla vardagsrutiner börjar lägga sig på plats igen med träning och matlagning. Dagens lunch blev en hemlagad laxsoppa. Riktigt härligt smakrik, eftersom jag har en tendens att inte följa recept så blev det så idag också. Jag brukar titta igenom ett antal recept för att sedan göra något eget hopkok med det jag har hemma. Dagens version av laxsoppa är följande

LAXSOPPA ( 4-5 port)


1 morot
3 potatisar
1 dm purjolök
1 lök
1 vitlöksklyfta
1 l fiskbuljon (fond)
2 tsk curry
0,5 tsk cayennepeppar
1 msk oregano
2,5 dl grädde
500 gr lax
200 gr broccoli
salt o peppar

Börja med att hacka rotfrukterna och löken, stek det i olja på svagvärme tills de är halvmjuka. Tillsätt kryddorna och låt det småkoka i ytterligare en minut, tillsätt sedan hälften av buljongen och koka allt mjukt. Mixa allt till en slät röra, tillsätt grädde och ytterligare buljong. När det kokar upp läggs den tärnade laxen och broccolin. Koka tills laxen är färdig.

Mångden kryddor är jag lite osäker på, så det är bara att smaka av tills det blir en bra balans i smaken.

Kvällens middag blir lite enklare, rester på gårdagens potatisgratäng med fläskfilé och lammfärsbiff.

Dagens träning är en liten tjuvstart inför nästa år. Jag har sagt att nu när knäet är hyfsat bra, vi har slutat bygga på vår all lediga tid så är det dags att börja träna igen. Jag vet inte om det blir någon tjejmil i år däremot ska jag absolut ta mig runt på vårruset. Sedan får dagsformen avgöra om det blir någon mil.

Idag blev det 20 minuter på crosstrainern. När jag kom ut för att börja insåg jag att vi inte hittat igen sladden till den, så det blev ett manuellt pass. Det funkar det också, lite lättare än när det går att göra motstånd. Men det kan nog vara bra med en mjukstart på träningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar