söndag 20 december 2009

90-årskalas

Min faster fyller 90 år den 22 december, det ville vi passa på att fira samtidigt som hon fick stilla sin nyfikenhet på huset och vår butik.

På lördagen hade jag tur att Frida kunde arbeta i butiken så att jag kunde ägna mig åt att städa och
förbereda kvällens middag. I min familj är det här en liten middag (endast 14 pers). Antalet person är decimerat dels pga avståndet och del
s beroende på andra åtaganden. Om det bara skulle vara jag och mina syskon med familjer är vi drygt 30 personer. Då har vi inte räknat in fastrar eller föräldrar.

Kvällen blev riktigt lyckad, alla gästerna ramlade in mellan halv fem och fem.
Jag tror att det var första gången det hände att alla var i tid. Elsa kom i sin
lappdräkt, det känns jätteroligt att hon verkligen ville ta den. Ibland känns det som om man själv skulle vara duktigare på att bära fram traditioner.

Kvällens middag bestod av julbord, förutom att en hel del var färdigköpt så hade vi även fördelat ut en del arbetsuppgifter. Arne kom med 3 olika tjälknölar, Jonas med ankbröst och Ante med
kladdkaka. Själv bidrog vi med hembakt surdegsbröd och otroligt god chevréröra
till brödet. Förutom det hade vi picklade rotfrukter, rödkålsallad och smörstekta morötter i honung och kanel.

Det jag rabblade upp nu var en bråkdel av det som serverades men det känns som om det var det som stack ut lite och inte var av gammal traditionell version.

Det som var roligt att det var inga problem att rymma 14 personer på midda
g, det kändes nästan aldrig trångt (bara när alla 14 försökte vara i köket samtidigt). Det gick bra att arbeta 3-4 personer i köket sedan blev det trångt. Det sköna med min familj är att alla hjälps åt. Några dukar och någon serverar glögg, ett mycket trevligt gäng med andra ord.

Kim var uppe på loftet och tog några bra översiktsbilder av hela gänget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar