lördag 31 januari 2009

Vilken härlig dag

Det är så att man känner livsandarna riktigt vaknar när dagen är så härlig som den är idag. Solen lyser, dagsljuset ökar konstant, nu är det inte mörkt längre när jag stänger på lördagarna. Temperaturen är riktigt lagom, -2 grader, nog kallt för att inte slaska men nog varmt för att det ska vara skönt. Det blåser inte. Helt perfekt med andra ord.

Jag låg och filosoferade häromdagen, jag skriver att jag är en kvinna mitt i livet och det känns verkligen så. En av mina tankar är att jag verkligen ska bli hundra år. Motkommentarer jag får är att det är så besvärligt när man blir gammal och sjuk.

Om jag tittar på min faster så fyller hon nittio år i år.Hon är visserligen halvblind och rör sig sämre men hon har inte slutat leva för det. Hon hinner med att irritera min mor med hennes ideér titt som tätt. Och jag ser inte några problem med att få irritera mina söner med familj när jag kommer i nittio års åldern. Och det är redan försent för dom att säga upp bekantskapen med mig. Och fullt aktiv kan man vara till drygt 80 år, det innebär att jag faktiskt har minst 30 kvalitativa år framför mig.

Det känns bra tycker jag, sedan gäller det att ta vara på den tid man har och inte skjuta upp det man ska göra till sen för att man har så gott om tid. För helt plötsligt händer det något som man inte kan påverka. Och då ska man inte ångra allt man inte har hunnit med.

Jag vill leva fullfjädrat och nu, jag vill känna att jag lever. Och jag tycker att jag gör det, det finns alltid något positivt i det man gör, även misslyckanden. För visst misslyckas man ibland men det går alltid att lära sig något nytt ifrån det eller att hitta nya infallsviklar för att lösa problemet.

3 kommentarer:

  1. Du vet vad som händer om du blir alltför besvärlig vid 90... då lämnar vi dig i kina! :-)

    SvaraRadera
  2. Om ni ska lämna mig i Kina måste ni först vara där samtidigt som mig. /L

    SvaraRadera
  3. Snart kan jag börja "pärla" igen. Kan använda fingret mer och mer. Kommer snart förbi och handlar lite "trassel". K på Malmudden

    SvaraRadera