lördag 31 januari 2009

livets goda

Fredagens träning; 60 minuter pilates. Jag tränar pilates en gång i veckan för att öka rörlighet och styrka. Det är vansinnigt skönt efteråt när man känner att kroppen verkligen har arbetats igenom. Jag tränar på Pilatesstudion som Annica håller i och hon är fenomenal som tränare.

Fredagens middag; Kycklinggryta med mango chutney. En riktig fredagsmiddag, snabb, enkel och välsmakande. Våra kriterier för en fredagsmiddag ska just vara de beståndsdelarna. Snabb för det är fredagskväll och vi är trött och hungrig. Enkel för att inte krångla till det. Välsmakande för att det ska kännas att det är fredagkväll och det ska gå att dricka ett gott vin till.

Vi har en svart pärm hemma där jag sätter in favoritrecept. De flesta recepten som hamnar där är enkla vardagsrecept som är både goda och snabba och laga. Ibland kommer även riktiga super lördagsrecept där men det är inte lika ofta. Kriterierna för att hamna i pärmen är att det ska finnas något speciellt med maten men det ska inte vara för krångligt. Att receptet hamnar där innebär inte att det är där för all framtid, när det börjar kännas tråkigt åker det ut för att ersättas av ett annat.

Pärmen används oftast när jag ska göra veckomenyn, som inspirationskälla, eftersom det ibland kan kännas som vi äter samma sak om och om igen. Nu är det inte så vanligt hos oss eftersom jag sedan några år tillbaka gör matscheman på en månadsalmanacka. Så vi kan tydligt se vad vi ätit de senaste veckorna. Och om jag då ska vara ärlig, det senaste åren... Tommy brukar mobba mig för det. Men det kan vara jättebra att gå tillbaka och se vad åt vi den här tiden ifjol, hade vi någon favorit som vi glömt bort.

Så om jag får skryta så har vi inte upprepat oss en enda gång när det gäller mat under januari (då räknar jag inte med luncherna dagen efter).

1 kommentar:

  1. HEjsan svejsan! Nu försöker jag skicka en komentar :-) hoppas den kommer fram! kul blogg.
    tjohej//F

    SvaraRadera